De scholen draaien weer op volle toeren en in de dagelijkse sleur van het schoolleven komen ook de bekende uitdagingen naar boven drijven. Kinderen die moeite hebben met hun concentratie, snel afgeleid zijn en sommigen kunnen maar moeilijk op hun plaats blijven zitten zonder iets te bewegen of een geluid te maken. De leerkracht probeert alle mogelijke trucjes uit de kast te halen om de concentratie te verbeteren, wat helaas niet altijd even succesvol is. Dit kan zowel voor de leerkracht, het kind en de ouder tot grote frustraties leiden als de handvatten die geboden worden maar voor een korte tijd het gewenste effect hebben. Radeloze ouders krijg ik dan tijdens het spreekuur aan de telefoon met het verzoek om ‘even ‘ in het koppie van hun kind te kijken waardoor het kind zich zo moeilijk kan concentreren.
Ruim 20 % van de klas met kinderen is ‘gevuld’ met gevoelige kinderen die maar liefst 20 á 30 keer meer informatie naar binnen krijgen dan een ander kind. Deze kinderen met extra gevoelige zintuigen ervaren dagelijks een grote uitdaging tijdens hun verblijf in de klas. Een ruimte waar een groot aantal kinderen urenlang hun emoties ontladen welke dan op hun beurt weer blijven ‘hangen’ en daardoor de sfeer in de klas zullen beïnvloeden. Emoties die een negatieve lading hebben en die we als mens onbewust ontladen. Verdriet, teleurstelling, angst en woede zijn onder meer basisemoties waar de klas dan gevuld mee wordt. Dit kan zorgen voor een enorme overprikkeling voor een HSP-er. Ze bevinden zich dan letterlijk in een grote wolk vol met negativiteit, maar kunnen het met hun ogen niet waarnemen. Ze merken wel dat hun hoofd een wollig en een vol gevoel geeft, waardoor hun gehoor en gezichtsvermogen afneemt. Het lijkt een beetje alsof iemand een vissenkom over hun hoofd doet, waardoor ze minder contact hebben met de buitenwereld. Het ene kind zal zich daardoor afsluiten, omdat ze toch maar flarden van de lesstof naar binnen krijgen. Dan kun je toch niets anders doen dan aan dingen denken die wel je interesse hebben, in plaats van iets volgen waar je maar een stukje van mee krijgt. Dagdromen is dan wat deze kinderen vaak doen tijdens de les.
Een andere groep kinderen wordt door de wolk van negatieve emoties motorisch aangestuurd en krijgt onbewuste prikkels om te draaien, te keren, ledematen te bewegen, geluiden te maken en dergelijke. Dit worden dan de zogenaamde stoorzenders van de klas, omdat ze door hun gedrag de aandacht op zich vestigen. Dit gebeurt zowel bewust als onbewust. Het onbewuste zit in het feit dat ze overprikkeld raken en het bewuste kan daarvan een gevolg zijn omdat de omgeving ze (negatieve) aandacht geeft.
Hoe kun je deze bekende vicieuze cirkel doorbreken voor kind en leerkracht?
Als je te maken hebt met een omgeving met veel negatieve energie, dan is het zaak dat je positieve energie toevoegt aan het lokaal. Dat kan op een simpele manier door gebruik te maken van de positiviteit die we als mens bezitten. Deze plus-energie is vele malen krachtiger dan de min-emoties die we ook bezitten. Gelukkigen, verliefden en blijde mensen voelen geen verdriet, angst en dergelijke emoties, omdat het gelukzalige gevoel overheerst. Daarom is het zaak om van deze emotie gebruik te maken.
Door een vaak strak programma volgt de ene les de andere op en is er tussendoor niet altijd even tijd om wat extra’s toe te voegen. Toch is het van groot belang om dit te doen, omdat de hele klas, dus ook de leerkracht er uiteindelijk baat bij heeft. Een kleine onderbreking waar de kinderen samen met de leerkracht een gezellig momentje hebben zal de klas doen vullen met plus-energie. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan een gezellig muziekje waar de kids zich gedurende het muziekje op moeten bewegen. Maar ook een moppen-pauze is een leuke onderbreking of een ‘vertel iets leuks’- momentje. Er zijn tal van dingen te bedenken die even de sfeer veranderen. Een ideeënpot, gevuld door de kinderen, kan ook stimulerend werken.
De afgelopen jaren heb ik heel wat scholen mogen adviseren hoe ze voor HSP-ers een rustige, prikkelarme klas konden creëren en deze simpele handvatten zorgden soms ervoor dat de sfeer met 180 graden omdraaide en dat had een zeer positieve invloed op de concentratie van de kinderen en het energielevel van de leerkrachten.
Deel je mee?